torsdag 8 juli 2010

Torsdag




Varning känsliga läsare bör ej läsa vidare!

De senaste två kvällarna/nätterna har jag haft ont i svanken ungefär som mensvärk. Och i morse vaknade jag vid halvsju av att det blev blött i sängen. Jag sprang upp och in på toa, på toagolvet kom det som en vattnig, slemmig pöl med blod rätt ut på golvet. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev lite rädd. Ringde förlossningen direkt och berättade att jag trodde vattnet gått och hur det såg ut. De frågade om jag kännt bebisen röra på sig under natten, vilket jag inte hade, så jag blev tillsagd att dricka något kallt och sött och buffa på magen och försöka väcka bebisen. Jag skulle återkomma inom 40 minuter. Jag åt en isglass och drack äppeljos samt buffade runt lite, E buffade och försökte väcka med och då vaknade bebisen och boxades lite tillbaka. Jag ringde upp förlossningen igen och de bokade in oss på en kontroll en timme senare.

Väl där fick vi träffa en sköterska som kollade hjärtljuden på bebis och mina värkar. Sen fick vi träffa en läkare som berättade att kurvan för bebis hjärtljud var bra och kurvan på värkarna gick upp rejält till och från. Men jag hade inget ont. Hon gjorde en undersökning som konstaderade att det inte var vattnet som gått utan slemproppen. Vi fick åka hem igen och vänta på att vattnet ska gå och riktiga värkar ska sätta igång, vilket kan flera dagar. Kändes i alla fall väldigt skönt att åka in och få svar på att allt är som det ska och att bebis mår bra. Det lär ju inte dröja allt för länge innan det blir dags att åka in igen. Jag känner det. Mina förvärkar blir kraftigare även om jag inte tycker att de gör särskilt ont. Och lillen därinne snurrar runt så mycket han kan, för fulla muggar!

Så här såg magen ut i morse innan vi åkte in.


E har varit i Kungens kurva i dag, och köpte med sig hem en sådan här fin dammsugare! Då blev jag glad. Den är lila.

0 kommentarer: